Staburags.lv ARHĪVS

Ja algu maksātu par smaidiem

Imants Kaziļuns

2015. gada 5. novembris 08:36

176
Ja algu maksātu par smaidiem

Par cilvēku spriež pēc viņa attieksmes. Arī par iestādi — ministriju, aģentūru, dienestu, banku — pēc cilvēka, ar kuru komunicējam. Katra negatīva pieredze vairo nepatiku pret šo uzņēmumu, un pretēji. Par to vēlreiz lika aizdomāties nesen televīzijā skatītais sižets par kādu trūcīgu pensionāri, kurai par bankas konta izdruku lika maksāt divdesmit eiro, lai gan to var izdarīt bez maksas. Katrā bankas filiālē ir piekļuve internetbankai, un tikai no darbinieku atsaucības vai, tieši pretēji, — vēlmes iedzīvoties ir atkarīgs, vai pakalpojums tiek pirkts vai to saņem bez maksas. Līdzīgi gadījumi, nedaudz citā rakursā, dzirdēti par Valsts sociālās apdrošināšanas aģentūras, Valsts ieņēmuma dienesta un citu iestāžu darbiniekiem, kas sausi kā roboti atbild tikai uz iedzīvotāju jautājumiem, liek aizpildīt veidlapas, neizrādot ne mazāko vēlmi risināt situāciju, palīdzēt to vienkāršot, ietaupīt vai saņemt no valsts vairāk. Kurš gan cits, ja ne šie speciālisti, kas kā zivis ūdenī orientējas savā jomā, spēj būt padomdevēji klientam, kurš iestādē vēršas varbūt pirmo un vienīgo reizi.

Latvijā šī problēma izzūd ļoti lēni. Par to stāsta arī Latvijas Televīzijas raidījuma “Aizliegtais paņēmiens” veidotāji, ar slēpto kameru filmējot Jūrmalas novada domes vecāko būvinspektori Ainu Biriņu. Viņa klientam pat virsū neskatās un strupi atbild, ka nezināšana ir klientu problēma. Šādu darbinieku attieksmi salīdzinu ar autovadītājiem un gājējiem, kad, izkāpjot no auto, šoferītis kļūst par neaizsargātu gājēju, savukārt ierēdnis, izejot no savas siltās un drošās vides, kļūt par parastu “homo sapiens”. Diemžēl līdz šim ierēdņiem garantētā alga, siltā vietiņa, kas būs nodrošināta neatkarīgi no padarītā darba kvalitātes, nekādi nav mudinājusi kļūt cilvēcīgiem. Ja katram no viņiem maksātu nevis par truli nosēdētām astoņām darba stundām, bet gan klientu smaidiem, iespējams, ka trūcīgo skaits valstī pieaugtu ļoti īsā laikā.

Neapmierinātie pilsoņi sākuši pulcēties dažādās interneta vietnēs, un viena no populārākajām ir sudzības.lv. Atliek vien šī portāla meklētājā ierakstīt populārākās valsts iestādes nosaukumu, lai lasītu simtiem sūdzību par iestādes darbinieku brutālo, nekompetento, paviršo attieksmi pret klientiem. Arī redakcijai bieži nākas sazināties ar ļoti daudzām valsts iestādēm, un mūsu vidū izvirzījušies savi favorīti, ar kuriem patīkami un viegli sadarboties, kā arī ir tādi, kuru atbildes jāgaida nedēļām, un arī tad tās ir strupas, birokrātiskā valodā neko nepasakošas. Labo iestāžu tops liek cerēt, ka šajā sistēmā kaut kas tomēr mainās uz pareizo pusi.