Staburags.lv ARHĪVS

Pārsteidzošs fakts

Agita Grīnvalde-Iruka

2015. gada 15. oktobris 05:23

304
Pārsteidzošs fakts

Mobilās aplikācijas autovadītājiem “Waze” veiktā aptauja atklājusi pārsteidzošu faktu — Latvija ir otrā labākā valsts pasaulē, kur braukt ar automašīnu, otrdien vēstīja TV3 ziņu raidījumā. Autovadītāju apmierinātības indekss esot vērtēts, ņemot vērā sastrēgumu biežumu, piekļuvi degvielas uzpildes stacijām, degvielas cenas, braucēju drošību un ceļu kvalitāti. Ja pirmie četri rādītāji vēl būtu pieņemami, tad pēdējais tiešām ir pārsteidzošs fakts, jo ceļu kvalitāte Latvijā noteikti nav iemesls autovadītāju apmierinātībai.

Cik daudz Latvijā ir ceļu, kas vairāk izskatās pēc lāpīta lupatu deķa, un cik maz ir to skaisto un gludo šoseju? Pati bieži braucu ar automašīnu, un man kaut kā liekas, ka to lāpīto tomēr ir vairāk. Par katastrofālo situāciju šajā jomā, plānojot 2016. gada valsts budžetu, troksni cēla arī Satiksmes ministrija, “Latvijas valsts ceļi” un Latvijas ceļu būvētāji, taču īpaši dzirdīgas ausis tā arī neatrada.
Valdības un Saeimas pārstāvji uz šādu gaušanos atbildēja ar to, ka naudu ceļiem dodot vēl arī Vides aizsardzības un reģionālās attīstības un Zemkopības ministrija. Tās administrētajā atbalsta programmā līdz 2020. gadam lauku ceļu sakārtošanai varēšot piesaistīt 100 miljonu eiro. Taču nesen notikusī sabiedriskā apspriešana, piemēram, Jaunjelgavas novadā, atklāj, ka arī tas patiesībā tikai tāds ielāps vien ir, jo par šim novadam atvēlēto naudu var sakārtot tikai piecus kilometrus ceļa katrā pagastā.

Valdībā un Saeimā tiek daudz runāts par reģionu vienmērīgu attīstību, investīciju piesaisti un uzņēmējdarbības attīstību lauku novados, taču aizmirst, ka labs ceļš ir viens no šīs attīstības pamatiem. Nebūs ceļa, nebūs arī attīstības. Tam apliecinājums ir pirms dažiem gadiem noasfaltētais ceļš uz Seci un Staburagu, kur tagad pamazām atgriežas dzīvība. Pavisam citas cenas ir nekustamajam īpašumam, un attīstās tūrisms. Tāpat “ātrā palīdzība” slimnieku no Aizkraukles uz Jēkabpils slimnīcu tagad var nogādāt ātrāk un ērtāk.
Taču šķiet, ka arī nākamajā gadā situācija īpaši neuzlabosies. It kā jau budžetā naudiņas ceļiem esot nedaudz vairāk nekā šogad, taču ceļu nozares pārstāvji apgalvo, ka tik un tā par maz, tāpēc, knapinoties ar šādiem budžeta līdzekļiem, kritiskos ceļus nāksies paciest vēl ilgi. Bet Eiropas nauda valsts nozīmes reģionālajiem un vietējiem ceļiem nav paredzēta.