Ideju noskata Anglijā

Mūsdienu aizņemtajā dienas ritmā pietrūkst laika, ko veltīt gardu un veselīgu maltīšu pagatavošanai. Vai nebūtu lieliski, ja daļa ēdiena gatavošanas rūpju atkristu? Tieši receptes izvēle un produktu iegāde ir tas, kam pilsētniekiem trūkst laika. Divi čakli Kurmenes jaunieši — Aiga Dreimane un Aivis Siliņš — izstrādājuši biznesa ideju, kas cilvēkiem ļauj ietaupīt laiku un naudu. Uzņēmums “Gatavo pats” piedāvā produktu piegādi mājās kopā ar gardas maltītes recepti.
— Kā radās uzņēmuma “Gatavo pats” ideja?
— Mūsu uzņēmuma idejas pamats radies Zviedrijā 2007. gadā. Kāda kompānija sāka ēdiena piegādi mājās, un zviedru paraugam sekoja vairākas citas valstis. Kad ar Aivi dzīvojām Anglijā, Londonā, izmantojām līdzīgu servisu. Kompānija “Hello fresh” ir labi zināma arī Vācijā, Francijā un Nīderlandē. Šis pakalpojums pieejams plašā teritorijā, tomēr domāju, ka Latvijas virzienā tik liels uzņēmums neraugās. Anglijā šis pakalpojums mums ļoti patika, tādēļ atgriežoties nolēmām ko līdzīgu ieviest pie mums. Izmantojot pārtikas piegādi mājās, sapratām, ka ietaupām ne tikai laiku, bet arī naudu. Šādi iepērkoties, cilvēks izvairās no kārdinājuma, kas pircējus sagaida veikalā, un nerodas lieki tēriņi. Patērētājs nespēj atturēties pirkt akcijas preces, piemēram, četras rīsu pakas par vienas cenu. Pirkšanas brīdī tas šķiet ekonomiski izdevīgi, tomēr, atgriežoties mājās, viņš saprot, ka nu būs “jāsēž” uz rīsu diētas.
— Divatā tiekat ar visu galā?
— Tas ir iespējams! Pienākumus esam sadalījuši. Aivis veic darba tehnisko pusi, es — praktisko. Viņš izveidoja un uztur mājaslapu www.gatavopats.lv. Programmēšana un interneta mājaslapu izveide ir viņa pamatnodarbošanās. Lai gan tagad dzīvojam Kurmenē, Aivis attālināti turpina strādāt Londonas uzņēmumā.
Man mūsu bizness ir pamatdarbs. Es veidoju receptes, pērku produktus un piegādāju tos klientiem. Piegādes dienas ir trešdienas, ceturtdienās sāku darbu pie nākamās nedēļas receptēm. Darbadienas man ir tādas pašas kā citiem strādājošajiem, atšķirība vien tā, ka varu darboties mājās.
— Kulinārija ir tava sirdslieta?
— Mājās Aivis ir lielāks ēdiena gatavotājs un baudītājs. Kad dzīvojām Rīgā, viņš mani nelaida plīts tuvumā. Tagad šajā jautājumā esam raduši kompromisu. Studiju laikā iepazinu pārtikas uzņēmumu darbības nianses, un daudz kas no tā ir “aizķēries”. Medicīnas koledžā mācījos par zobu tehniķi un paralēli studijām strādāju restorānā. Biju apkalpošanas un ēdināšanas biznesa centrā. Šī pieredze ļāva vispusīgi iepazīt pārtikas nozari un viegli tikt galā ar Pārtikas un veterinārā dienesta prasībām. Par pavāri sevi gan nosaukt nevaru, taču receptes pārsvarā veidoju pati.
— Kurus reģionus apkalpojat?
— Šobrīd mūsu darbības joma ir Rīga. Apkalpojam centra teritoriju un 15 kilometru ap to. Uzņēmuma mājaslapā ir iespējams noskaidrot, vai potenciālais klients ir mūsu apriņķī. Ja kāds ir uz robežas, produktus piegādāsim. Ceram augt un attīstīties, lai varētu apkalpot plašākas teritorijas un vairākas pilsētas. Ar mums jau sazinājās kāda liepājniece, kura vēlējās veikt pasūtījumu. Nākotnē tas ir iespējams, uzņēmuma darbības nodrošināšanai Kurzemes pusē nepieciešams izveidot atsevišķu bāzi, jo vest produktus no Rīgas nebūtu izdevīgi.
— No kurienes ir jūsu piegādātie produkti?
— Cenšamies atbalstīt vietējos zemniekus un produktus pērkam no viņiem. Lielākoties nepieciešamo iegādājos Centrāltirgū, esmu pārliecinājusies, ka manis pirktie produkti ir Latvijā audzēti, nevis ievesti no Polijas. Citas sastāvdaļas, kā mērces un garšvielas, pērku vairumtirdzniecības bāzēs.
Pārtikas produktus pērku piegādes dienā, tādēļ klienti var būt droši, ka viss ir svaigs. Mēs neizmantojam saldētavas. Mūsu mērķis ir piedāvāt svaigus, sezonālus un dabiskus produktus. Cik iespējams, viss sagādāts no vietējiem ražotājiem, izņemot produktus, ko Latvijā neaudzē, piemēram, avokado un citroni.
Mēs vēlētos sasniegt līmeni, ka produktus mums nodrošina tikai vietējie zemnieki. Taču tas nav iespējams vairāku iemeslu dēļ — zemnieki nespēj konkrētu produktu nodrošināt nepieciešamajā daudzumā, un ziemā nespēsim no viņiem iegādāties tos pašus produktus, ko vasarā. Ja šīs problēmas izdotos novērst, mēs varētu sadarboties tikai ar zemniekiem.
— Kāds ir tipiskais “Gatavo pats” klients?
— Tie ir pāri un ģimenes. Cilvēki vecumā no 25 līdz 45 gadiem. Pilsētā skrejošais cilvēks, kurš vienmēr ir pārāk aizņemts. Mūsdienu darbarūķim ikdienā nav laika doties uz tirgu. Ja strādājošajam brīva ir tikai sestdiena, nav iespējams iegādāties pārtiku visai nākamajai nedēļai un cerēt, ka piektdien tā vēl būs svaiga. Produktus ar piegādi mājās var pasūtīt arī lielveikalos “Maxima” Rīgā, taču, ja patērētājs vēlas ko veselīgāku un dabiskāku, jādodas uz konkrētām tirgotavām.
Īpaši priecīgas par mūsu piedāvājumu ir jaunās māmiņas, kuru ģimenēm tikko ir pievienojies mazulis. Vīrs ir darbā, bērns pavisam maziņš, un pārvietoties galvaspilsētā ar ratiņiem nav viegli.
Mēs nepiedāvājam luksusa preci. Produkti ir tie paši, ko ikviens var iegādāties tirgū vai veikalā, atšķirība ir mūsu pakalpojumā — bezmaksas produktu piegāde mājās kopā ar receptēm.
— Receptes ir vienas un tās pašas vai piedāvājumā ir izmaiņas?
— Katru nedēļu klientiem ir iespēja izvēlēties no četrām receptēm. Izvēle ļauj izvairīties no ēdieniem un produktiem, no kuriem pircējam ir alerģija. Kāda sieviete, jogas piekritēja, interesējās, vai mums ir veģetārās kastes. Pagaidām vēl nav, taču nākotnē varam tādu ieviest. Jāizveido trīs jaunas veģetārās receptes, un lieta darīta. Veģetārieši ir vēl viena cilvēku grupa, ko iespējams ieinteresēt. Šobrīd ļoti pieprasīti ir sēņu ēdieni.
— Jums ir arī uzņēmuma pazīstamības zīme, pastāsti par to.
— Īpaši rūpīgi strādājām pie logo izveides. Kad ievācām informāciju par krāsu nozīmi, uzzinājām, ka sarkanā veicina apetīti, tādēļ izmantojām to uzņēmuma zīmolā. Mūsu logo — sarkana pavāra cepure ar dakšiņu un nazīti — rotā mūsu iesaiņojumus. Darbs pie zīmola bija rūpīgs, jo apzināmies, kas nākotnē tas mums nodrošinās pazīstamību un iespēju augt. Ja ir izstrādāts veiksmīgs uzņēmuma logo, var dažādot piedāvājuma klāstu. “Gatavo pats” nākotnē varētu laist klajā virtuves piederumu sēriju, izmantojot zināmo uzņēmuma logotipu.
— Kas ir nepieciešams veiksmīgas uzņēmējdarbības sākšanai?
— Vienmēr noder zināšanas un pieredze. Pirms devāmies uz Angliju, mums ar Aivi bija cits projekts. “Send letter me” (atsūti man vēstuli — no angļu val.) bija apsveikuma kartīšu sūtīšanas bizness. Cilvēki interneta mājaslapā varēja ievadīt informāciju, un mēs viņa vietā nosūtījām rokām darinātu kartīti. Projekts bija izstrādāts un darbojās, taču tolaik tas bija tikai vaļasprieks. Tad viss beidzās, jo mēs aizbraucām uz Angliju. Nebija tā, ka devāmies prom, jo viss bija slikti un vajadzēja pelnīt lielu naudu. Mēs vienkārši vēlējāmies kaut ko mainīt. Tagad esam atgriezušies un nopietni ķērušies klāt projektam “Gatavo pats”. Esam motivēti un cītīgi strādājam pie šīs idejas, iepriekšējā pieredze sniedz priekšrocības.
— Kā notiek “Gatavo pats” kastes pasūtīšana un piegāde?
— Izvēlēties ēdienus un tos pasūtīt var mūsu mājaslapā www.gatavopats.lv.
Ieguvums ir tas, ka pati produktus piegādāju mājās. Es tiekos ar klientiem un dzirdu atsauksmes. Komunikācija ar pasūtītājiem “audzē” brendu. Tāpat arī Mārtiņa Rītiņa restorāns bez viņa paša nebūtu tas pats.
Mums nav nepieciešamības reklamēties, jo interese par mums liek domāt, ka esam uz pareizā ceļa. Cilvēki runā un nodod ziņu par mums citiem. Ja pasūtījumu veica vienā mājā, tad nākamnedēļ pasūta arī kaimiņiene.
Šobrīd vēl pāragri mūsu biznesa plānu saukt par veiksmes stāstu, par tādu tas kļūs tad, kad mūsu pakalpojums būs vairākās Latvijas pilsētās.
— Kādas ir nākotnes ieceres?
— Turpināsim pilnveidot uzņēmuma mājaslapu. Interneta tehnoloģiju izmantošana uzņēmējdarbībā ir veiksmīga biznesa nākotne. Piemēram, manas draudzenes mazulis vairs nerāpo grabulīša, bet viedtālruņa virzienā.
Interneta mājaslapai jābūt viegli lietojamai. Aizmugurējā uzbūve var būt sarežģīta, taču priekšplānam jābūt ērtam un viegli lietojamam. Strādājam pie funkcionalitātes. Pēdējos uzlabojumus veicām izsekojamības jomā. Optimizējām pārtikas produktu izsekojamību, kas ir viena no Pārtikas un veterinārā dienesta prasībām. Man dokumentos jānorāda, kur produkts iegādāts, kādā daudzumā tas ir nonācis manā pārziņā un kur tas tiek realizēts. Lai viegli un ātri apstrādātu šo informāciju, izmantojam QR kodu sistēmu. Tā ir Aivja ideja, kas ļauj man justies kā mazai noliktavai un atvieglo darbu. Es noskenēju nopirktos produktus, kasti un to pārtikas daudzumu, ko sūtīšu prom. Sistēmā šī informācija “savelkas” kopā un veidojas produkta izsekojamība. Tā ir lieliska mana laika un darba ekonomija!
Nākotnē klientiem plānojam piedāvāt pašu audzētus zaļumus. Ziemā to cenas veikalos ir absurdi augstas! Arī ievešana no citām valstīm nav izdevīga. Piemēram, lociņus ievest ir sarežģīti, jo tiem ir īss realizācijas termiņš. Arī šis ir virziens, kurā mūsu uzņēmums var paplašināties.
— Vai Latvijā esat vienīgie, kas piedāvā šāda veida pakalpojumu?
— Kad sākām strādāt, likās, ka ir vēl citi uzņēmumi ar līdzīgu darbības jomu, taču tagad šķiet, ka esam vienīgie. Latvijā pārtikas piegādes niša ir brīva. Neesmu arī dzirdējusi, ka kaimiņvalstīs, Lietuvā un Igaunijā, būtu šādi uzņēmumi. Tas dod iespēju augt ārpus mūsu valsts robežām.
— Ja jau esat vienīgie, tad peļņa garantēta!
— Par peļņu runāt pāragri. Šobrīd esam sākuma stadijā, kad vairāk investējam. Ieguldījumi šobrīd ir lielāki par peļņu. Tas ir normāli, jo uzņēmums darbojas vien dažus mēnešus. Taču mums ir tendence augt, un to var just. Neviens no klientiem, kas ir pieteicies mūsu pakalpojumam, nav no tā atteicies. Arī atsauksmes ir tikai pozitīvas.
— Kādi ir galvenie ieguvumi, izmantojot uzņēmuma “Gatavo pats” pakalpojumus?
— Galvenokārt tā ir laika un naudas ietaupīšana. Pārtikas piegāde mājās palīdz budžeta plānošanā. Patērētājs zina, ka ik nedēļu no konta tiks noņemta konkrēta summa, par kuru nodrošinātas gardas un veselīgas vakariņas. Vēl viens ieguvums ir recepte, kas ir kopā ar pārtikas kasti. Pat ja pasūtītājs ir pilnīgs nepraša pie plīts, ar receptes palīdzību viņš var iemācīties gatavot. Izmantojot šāda veida pakalpojumu Londonā, iemācījos daudz noderīgu ēdiena gatavošanas nianšu. Pirms tam nezināju, ka irbulītis, kuru izmanto grilēšanai vai cepšanai, pirms lietošanas jāiemērc ūdenī, tad tas neapdegs. Savās izveidotajās receptēs iekļauju šos mazos virtuves noslēpumus. Ne visi zina, ka avokado kauliņu visvieglāk dabūt ārā iecērtot tajā nazi un pagriežot to. Tikpat pašsaprotama — ingvera miziņas notīrīšana. Šo darbu visvieglāk paveikt, izmantojot karoti! Ja citronu parullē pret galda virsmu, pārgriežot tas dos vairāk sulas.
Uzziņa
Kā darbojas uzņēmums “Gatavo pats”?
◆ Mājaslapā www.gatavopats.lv katru nedēļu tiek piedāvātas jaunas un veselīgas receptes, no kurām pasūtītājs veic izvēli.
◆ No iknedēļas recepšu piedāvājuma var izvēlēties tās, kuras vēlas saņemt sūtījumā vai atstāt izvēli uzņēmuma ziņā, lai taupītu savu laiku.
◆ Ņemot vērā recepti, tiek atlasīti produkti un garšvielas nepieciešamajā daudzumā un kopā ar fotoreceptēm nogādāti līdz pasūtītāja mājas durvīm.
◆ Produktus atliek pagatavot un baudīt gardu un veselīgu maltīti.
Kategorijas
- Reklāmraksti
- Afiša
- Balles
- Izstādes
- Koncerti
- Teātris
- Citi pasākumi
- Sporta pasākumi
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Veselība
- Vaļasprieks
- Lietotāju raksti
- Latvijā un pasaulē
- Dzīve laukos
- Izglītība
- Operatīvie dienesti
- Novadu ziņas
- Aizkraukles novadā
- Jaunjelgavas novadā
- Kokneses novadā
- Neretas novada
- Pļaviņu novada
- Skrīveru novadā
- Vecumnieku novadā
- Viesītes novadā
- Sports
- Viedokļi/Komentāri
- Statiskas lapas
- Pazudis/atrasts
- Abonēšana
- "Staburaga" projektu raksti
- Kultūra