Staburags.lv ARHĪVS

Atšķirīgā izpratne

Agita Grīnvalde-Iruka

2015. gada 24. septembris 09:33

307
Atšķirīgā izpratne

Vasaras sākumā, noslēdzot kārtējo apmācības ciklu, dārziņā parasti saņēmām mapīti ar visu gadu rūpīgi krātajiem bērnu darbiem — zīmējumiem, aplikācijām un citiem. Dzimšanas dienas ballītē par prieku viesiem sarīkojām bērnu darbu izstādi, un mazie ar lepnumu rādīja un stāstīja, ko gada laikā paveikuši un apguvuši. Taču šajā mācību gadā, iespējams, viss būs citādāk, jo sākusies obligātā pirmsskolas apmācība, ko apgūst piecus un sešus gadus veci bērni.

Zināju, ka, pateicoties aktīvu vecāku un tiesībsarga pūlēm, panākts, ka nepieciešamos mācību līdzekļus arī šajā programmā apmaksā valsts un pašvaldība. Taču saņēmu pagaru sarakstu ar lietām, kas jāsagādā. Kad jautāju — kā tā, saņēmu paskaidrojumu, ka kancelejas preces jāgādā pašiem vecākiem. Iepriekš gan biju runājusi ar vecākiem no citiem bērnudārziem tepat Aizkrauklē un citos novados, kur arī guašas krāsas, plastilīnu un zīmēšanas papīru nodrošina iestāde.

Protams, nav jau šīs lietas tik dārgas, lai nenopirktu, un arī tiesībsargs norāda, ka vecākiem iespēju robežās jānodrošina savi bērni ar individuālajiem mācību līdzekļiem. Lai gan turpat līdzās minēts, ka pašvaldībai jānodrošina mācību materiāli (vielas, izejvielas un priekšmeti, ko izmanto izglītības satura apguvei, veicot praktiskus uzdevumus).

Protams, var strīdēties, vai guašas krāsas un zīmēšanas papīrs ir individuāls mācību līdzeklis vai viela praktisku uzdevumu veikšanai. Un te nu sākas interesantākais, kas daudziem var likties tāds sīkums. Bērnudārzā sacīja — ja bērni darbu gatavošanai izmantos vecāku pirktus materiālus, mācību gada noslēgumā tos varēs saņemt nešanai mājās. Taču, ja tiks izmantoti materiāli, kas gādāti par valsts un pašvaldības naudu, darbi paliks iestādē kā uzskates līdzeklis. To apstiprināja arī Izglītības un zinātnes ministrijā. Tas visdrīzāk nozīmē, ka pāris gadu pastāvēs plauktā un vēlāk nokļūs makulatūrā.

Taču, kā vēlāk izrādījās, patiesībā viss atkarīgs no katras konkrētās iestādes nostājas un prasmes menedžēt līdzekļus, jo, aprunājoties ar dažādu dārziņu darbiniekiem un sešgadnieku vecākiem, darbu var organizēt tā, ka gan visi materiāli sagādāti, gan arī bērnu darbi sakrāti, lai vēlāk iepriecinātu vecākus.