Gatavos programmu izstrādātājus

No jaunā mācību gada Latvijas skolās sākas jaunu datorikas programmu aprobācija.
Pilotprojektam pieteikušās 155 izglītības iestādes, kurās stundu sarakstā ir jauns mācību priekšmets — datorika. Pilotskolu vidū ir arī Aizkraukles novada ģimnāzija, Aizkraukles 1. vidusskola, Aizkraukles pilsētas sākumskola un Daudzeses pamatskola.
Priekšnoteikums izglītības standarta ieviešanai
Valsts izglītības satura centrs pilotskolām piedāvā aprobācijai piecas programmas, kas paredzētas dažādām klašu grupām ar atšķirīgu zināšanu un specializācijas līmeni. Šis pilotprojekts ir būtisks priekšnoteikums jaunā izglītības standarta ieviešanai, ko plāno izveidot līdz 2018. gadam.
Mācību programmas datorikas apguvei pamatskolā izstrādātas gan skolām, kurās īsteno matemātikas, dabaszinību un tehnikas virziena programmu, piedāvājot tām datoriku kā atsevišķu mācību priekšmetu, gan integrētai datorikas jautājumu apguvei no 1. līdz 3. klasei, no 4. līdz 6. klasei un no 7. līdz
9. klasei. Piedāvā arī mācību programmu padziļinātai datorikas apguvei 7. līdz 9. klases skolēniem, kuri izrādījuši padziļinātu interesi par programmēšanu un algoritmiem.
Lai programmu aprobāciju jau no septembra varētu veiksmīgi ieviest izglītības iestādēs, Liepājas Universitātē 150 pilotskolu skolotāji varēja apgūt studiju programmu pamatizglītības datorikas skolotāja kvalifikācijas ieguvei, savukārt apgāds “Lielvārds” 250 skolotājiem piedāvā dažādu mācību priekšmetu pedagogu profesionālās kompetences pilnveidi digitālajā vidē.
Attīstīs algoritmisko domāšanu
Programmas izstrādātāji uzsver, ka, mācot datoriku jau pamatskolas pirmajās klasēs, būtiski uzlabosies jauniešu informācijas un komunikāciju tehnoloģiju prasmes, kā arī radīs labvēlīgus priekšnosacījumus, lai nākotnē palielinātu Latvijas konkurētspēju globālajā tirgū.
Atšķirībā no līdzšinējās prakses, kuru raksturo tendence apgūt tikai informācijas un komunikācijas tehnoloģiju lietošanu un izmantošanu citu mācību priekšmetu apguvē, tagad aizvien lielāka uzmanība tiks pievērsta arī algoritmiskās domāšanas attīstīšanai, programmēšanas un citu datorikas nozarei specifisku jautājumu apguvei.
Daudzeses pamatskolas direktors Valdis Puida stāsta, ka skolā datoriku jaunajā mācību gadā pirmklasniekiem mācīs informātikas un matemātikas skolotāja Dagmāra Dāboliņa. Aizkraukles 1. vidusskolā datoriku 1. klasēm integrēti mācīs informātikas skolotāja Oļesja Beļajeva sadarbībā ar klases audzinātājām. “Mācību priekšmeta apguve vismazākajiem iecerēta rotaļu veidā. Daudz spēļu paredzēts loģiskās domāšanas attīstībai, bērniem jāveic konkrētas darbības, lai iemācītos algoritma būtību,” teic skolotāja Oļesja Beļajeva.
Neatbilst laika garam
Aizkraukles novada ģimnāzijā datoriku ar šo mācību gadu sāks apgūt 7. klases skolēni. Priekšmeta programmas apguve turpināsies 8. un 9. klasē. Arī nākamo gadu septītklasnieki būs jaunā priekšmeta apguvēji.
“Tas, ka skolēni IT zinības līdz šim sāka apgūt stundās tikai 5. klasē, kā arī informātikas mācību saturs vairs neatbilda laika garam un prasībām,” stāsta Aizkraukles novada ģimnāzijas skolotāja, informātikas metodiskās apvienības vadītāja Aija Romanovska. “Jaunā priekšmeta saturs ir visai daudzveidīgs. Saistībā ar to skolēniem ar skolotāju atbalstu būs jāapgūst algoritmu izpratne un izveide, programmēšanas pamati, loģika, diagrammu izveide, mediju prasmes, interneta resursu atbildīga lietošana, drošība internetā, jāattīsta radošums, jāveic aprēķini, informācijas meklēšana, problēmu risināšana, plānošana, prezentāciju izveide un vēl daudz kas cits. Daļa mācību tēmu būs līdzīga līdz šim apgūstamajām tēmām informātikā, daļa dos daudz dziļāku izpratni par datorizēto vidi.”
Labs pamats tālākai attīstībai
Ja iepriekš mācību programma bija orientēta uz lietotāju līmeni, tagad jaunajā apmācību periodā papildus sniegs zināšanas, kas attīstīs tieši algoritmisko domāšanu, dziļāku izpratni par procesiem. “Apskatot datorikas saturu pa gadiem, tad, skolēniem pieaugot, lietotāja prasmju īpatsvars mācību saturā ar katru klasi mazināsies, bet pieaugs tā daļa, kas māca izprast un veidot algoritmus, dod ieskatu programmēšanā. Jau 10,11 gadu vecumā skolēni spēj domāt abstrakti. Strukturēt informāciju, izprast problēmu un veidot tās risināšanas shēmu ir jāmāca agrāk, nekā to esam darījuši līdz šim. Protams, ka tiks lietotas vecumam atbilstošas mācību metodes, saturu padarīs saprotamāku loģiskās spēles, robotu izmantojums. No 2. septembra skolā skolēniem un skolotājiem jau ir pieejami atbilstoši mācību materiāli on-line platformā “START IT”. Novēlu skolēniem un kolēģiem citās pilotskolās piedzīvot veiksmīgas un saturīgas nodarbības. Mēs esam atbildīgi par to, lai jaunieši mūsu valstī būtu spējīgi par tādiem kļūt. Bet arī tiem, kuri savu karjeru tiešā veidā nesaistīs ar IT nozari, digitālā pratība un loģiskā domāšana būs labs pamats jebkurai darbībai,” teic Aija Romanovska. ◆
Kategorijas
- Reklāmraksti
- Afiša
- Balles
- Izstādes
- Koncerti
- Teātris
- Citi pasākumi
- Sporta pasākumi
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Veselība
- Vaļasprieks
- Lietotāju raksti
- Latvijā un pasaulē
- Dzīve laukos
- Izglītība
- Operatīvie dienesti
- Novadu ziņas
- Aizkraukles novadā
- Jaunjelgavas novadā
- Kokneses novadā
- Neretas novada
- Pļaviņu novada
- Skrīveru novadā
- Vecumnieku novadā
- Viesītes novadā
- Sports
- Viedokļi/Komentāri
- Statiskas lapas
- Pazudis/atrasts
- Abonēšana
- "Staburaga" projektu raksti
- Kultūra