Staburags.lv ARHĪVS

Mežā ceļš — gluds kā galds

Agita Grīnvalde-Iruka

2015. gada 13. augusts 08:39

400
Mežā ceļš — gluds kā galds

Ceļi ir tā lieta, kas kārtējo reizi apliecina — Latvijā ir valsts uzņēmumi, kuri dzīvo kā savā republikā, gādīgi rūpējas par savējiem un to, kas pašu teritorijā, bet par to, kas notiek ārpus, maza bēda. Nupat izskanēja ziņa, ka vietējās nozīmes valsts ceļiem katastrofāli trūkst naudas, piecu gadu laikā izveidojies jau 690 miljonu eiro liels deficīts. Tā kā šos ceļus par Eiropas naudu remontēt nevar, tad vienīgā cerība uz valsts budžetu. Taču no 138 miljoniem, kas ik gadu būtu vajadzīgi vietējo ceļu uzturēšanai, valsts piešķir vien aptuveni ceturto daļu. Ceļu būvētāji norāda — vietējie ceļi “tiek turēti badā” un pamazāk brūk. Uzskaitīti kritiskākie ceļa posmi Latvijā un 59 tilti, kas tūlīt pat būtu slēdzami. Satiksmes intensitāte pa šiem ceļiem ir vairāki simti automašīnu dienā.

Pagājušās nedēļas nogalē vietējo ceļu burvību bija iespēja izbaudīt pilnībā — “trepe”, smilšu bedres, aizaugušas ceļmalas un citi “labumi”, līdz brīdim, kad nogriezāmies no tā un iebraucām mežā. Skaists, gluds, pietiekami plats ceļš, krietni labāks nekā tie, pa kuriem divas dienas nācās braukt. Ceļš, var teikt, — nekurienē, ceļa galā — ezers ar iekoptu atpūtas vietu, satiksmes intensitāte — nedēļas laikā braucējus uz pirkstiem var saskaitīt. Un to visu būvējis, uztur un apsaimnieko uzņēmums “Latvijas valsts meži”, par ko vēstīja milzīgs plakāts ceļa galā pie ezera. Šādu ceļu, gribētu pat teikt, gludu lielceļu, mežos netrūkst, jo “Latvijas valsts meži” meža ceļu būvniecībā katru gadu iegulda vairākus miljonus eiro. Piemēram, 2013. gadā izbūvēti 164 kilometri jaunu meža ceļu, 165 kilometri rekonstruēti. “Mežinieki” vēsta, ka tas ļauj ietaupīt mežizstrādes izmaksas, lētāk kopt mežu. Labi meža ceļi esot kokapstrādes nozares konkurētspējas balsts.

Droši vien, ka tā. Nesaku, ka meža ceļus nevajag kopt, uzturēt un būvēt, taču aktīvās mežiz­strādes laikā kokvedēji tikpat intensīvi kā pa meža ceļiem brauc arī pa vietējās nozīmes ceļiem. Tāpēc nemaz tik absurda nebūtu doma no tiem 54 miljoniem, ko “Latvijas valsts meži” no savas pelņas samaksāja valstij dividendēs, vismaz kādu daļu ieguldīt kaut to vietējās nozīmes ceļu, kurus intensīvi izmanto arī mežizstrādes tehnika, remontā.