Lielākie zaudētāji būs pasažieri

Ministru kabinets vienojies par trim miljoniem latu samazināt dotāciju sabiedriskajam transportam. Šāds lēmums pārsteidzis nesagatavotus sabiedriskā transporta organizētājus. Ja tuvākajā laikā nekas nemainīsies, pasažieru pārvadātāji sola 24. martā rīkot streiku, un lielākie zaudētāji būs braucēji.
Nevarēs nokļūt darbā
Autotransporta direkcija (ATD) pašvaldībām un satiksmes ministram sūtītajā vēstulē norāda, ka jau tagad sabiedriskajam transportam nepietiek 3,6 miljonu latu. Ja atbalstu samazina vēl par trim miljoniem latu, tad sabiedriskā transporta sistēma tiks pilnībā paralizēta. Cilvēki nevarēs nokļūt darbā, skolā vai ārstniecības iestādēs. “Šie trīs miljoni jau nav viss, kas ir noņemts. Jau pagājušā gada beigās mums 2011. gadam atņēma 9 miljonus latu, tā ka kopējā samazinājuma summa ir vairāk nekā 12 miljonu latu. Salīdzinājumā ar 2009. gadu dotācija ir samazināta par 25%,” stāsta Aizkraukles ATU valdes locekle Aija Ciganoviča.
Autobusu staciju slēgšana radīs haosu
ATD norāda — piemēram, slēdzot autobusu stacijas, var ietaupīt 200 000 latu, tomēr šāda rīcība var radīt haosu pasažieru apkalpošanā. Ja palielinās biļešu cenu, tad valstij būs lielāki izdevumi, jo tai ir jākompensē zaudējumi pasažieru pārvadātāju firmām. Tālsatik-smes organizēšanas uzņēmumi draud ar autobusu neiebraukšanu autobusu stacijās, jo par šo pakalpojumu prasa lielu maksu. Piemēram, Rīgā aptuveni sešus, bet Bauskā — četrus latus par vienu autobusu. Aizkrauklē iebraukšanas maksa ir 2 lati 60 santīmu.
“Ja autobusi neiebrauks autobusu stacijās, tad cilvēkiem būs jāizkāpj kaut kur pie tām vai ceļa malā. Tas radīs haosu, jo iedomājieties, kas notiks, ja Rīgā no autobusiem pasažierus izlaidīs, kur pagadās! Pirmkārt, jārisina jautājums par Rīgas autoostu. Šajā maksā ir iekļauta autobusu stacijas uzturēšana, un maksas aprēķinu nosaka Ministru kabineta noteikumi, šo cenu neizdomā no zila gaisa,” skaidro Aija Ciganoviča. “Jo ir lielāks iebraukušo autobusu skaits, jo šai summai jābūt mazākai, bet realitātē ir otrādi: jo vairāk brauc, jo vairāk jāmaksā. Iepriekšējos gados par iebraukšanu Rīgas autoostā bija jāmaksā 10 latu. Šī nauda nenonāk pie pārvadātājiem, to paņem Rīgas autoosta, kuras 51% akciju pieder “Rīgas satiksmei” un 49 % — privātajiem akcionāriem.”
Ja naudas nebūs, maksās arī invalīdi
Iespējams, tiks pārskatītas braukšanas atlaides sociāli mazāk aizsargātu pasažieru kategorijām. Ja atlaides samazinās, netiks ievērotas starptautiskās normas, kas attiecināmas uz cilvēkiem ar īpašām vajadzībām. “Ja dotāciju samazinās, ir iespēja, ka tie, kuri tagad sabiedrisko transportu izmanto bez maksas, zaudēs šo iespēju, valsts samazinās tā saucamo sociālo spilvenu, no kura kompensē bezmaksas biļetes. Pārvadātāji to nevarēs izdarīt,” saka Ciganovičas kundze.
Raksta turpinājumu lasiet laikraksta 12. marta numurā
Kategorijas
- Reklāmraksti
- Afiša
- Balles
- Izstādes
- Koncerti
- Teātris
- Citi pasākumi
- Sporta pasākumi
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Veselība
- Vaļasprieks
- Lietotāju raksti
- Latvijā un pasaulē
- Dzīve laukos
- Izglītība
- Operatīvie dienesti
- Novadu ziņas
- Aizkraukles novadā
- Jaunjelgavas novadā
- Kokneses novadā
- Neretas novada
- Pļaviņu novada
- Skrīveru novadā
- Vecumnieku novadā
- Viesītes novadā
- Sports
- Viedokļi/Komentāri
- Statiskas lapas
- Pazudis/atrasts
- Abonēšana
- "Staburaga" projektu raksti
- Kultūra