Staburags.lv ARHĪVS

Podi divi, bet izmantot var vienu

Sandra Pumpure

2015. gada 16. jūnijs 00:01

3
Podi divi, bet  izmantot var vienu

Veicot vērienīgo otro dzelzceļa sliežu ceļa izbūves projektu posmā Skrīveri — Krustpils, beidzot izremontēja arī VAS
“Latvijas dzelzceļš” tualeti pie Pļaviņu dzelzceļa stacijas. Nesen tā sāka darboties. Tomēr cilvēku prieku drīz vien aizēnoja  sašutums. Un tam ir vairāki iemesli.

Apmeklējot šo tualeti, pļaviņieši un pilsētas viesi ir gandarīti, ka līdzšinējā “sirsniņmājiņa” ar diviem caurumiem grīdā tagad ieguvusi šim gadsimtam atbilstošas vērtības — ir tualetes podi, izlietnes un pieņemama vide. Izbrīnu gan rada kas cits.
— Iegāju tualetē, un viss it kā bija kārtībā — patīkama telpa, pods ar nolaižamu ūdeni, kabīne ar veramām durvīm, ir, kur rokas nomazgāt. Kabīne gan tikai viena, jo otra paredzēta invalīdiem. Tā arī atbilstoši aprīkota, bet ir pilnīgi atklāta! Nav ne durvju, pat ne aizkara. Kā ar cilvēku intimitātes tiesībām? Arī kungiem, izrādās, tualetē viss ir kā uz delnas, — stāsta kāda pļaviņiete (redakcijai vārds zināms — aut.).
Tā patiešām ir, un šķiet, ka darbs paveikts tikai “ķeksīša” pēc un uzņēmumam pasažieri nav svarīgi. Kāpēc tā, jautāju VAS “Latvijas dzelzceļš” preses sekretāram Mārim Ozolam. Viņš atbildēja e-pastā, skaidrojot, ka tualete domāta izman­-
tošanai vienlaikus tikai vienam apmeklētājam, kurš aizslēdz durvis un izvēlas, kuru no uzstādītajām santehniskajām ierīcēm lietot. Līdzīgi tas esot “Statoil” degvielas uzpildes stacijās.
Interesanti gan, kāpēc nepieciešamas divas vietas, ja reāli var izmantot tikai vienu? Turklāt staciju tualetes apmeklē vairāk par vienu cilvēku vienlaikus. Ozola kungs piebilda, ka dažās nepilnības tur paredzēts novērst līdz šīgada 20. jūnijam. Kādas — atbildes tā arī nav.
Izbrīnu arī rada tualetes darba laiks — no pulksten 7 līdz 18. Ko cilvēkiem darīt pēc darbalaika beigām?  
— Pēc tualetes izbūvēšanas ar Pļaviņu novada domi parakstīts līgums par sabiedriskās tualetes uzturēšanu un apsaimniekošanu. Līguma noteikumos mūsu prasība bija nodrošināt tualetes izmantošanu pasažieriem laikā, kad strādā biļešu kases. Savukārt tas, vai tualeti varēs izmantot citā laikā, atkarīgs no apsaimniekotāja — domes, — raksta Māris Ozols.
Lielākā daļa vilcienu, īpaši darbdienās, Pļaviņu dzelzceļa stacijā gan piestāj arī citā laikā. Protams, dzelzceļa stacijas tualeti vēlas izmantot arī autobusu pasažieri, par ko “Latvijas dzelzceļš”, protams, nav atbildīgs.
Kā rakstīts aģentūras LETA ziņās, “Latvijas dzelzceļa” vadītājs Uģis Magonis konferencē “Latvija — ilgt-spēja?” sacījis, ka uzņēmums ir gatavs būvēt dzelzceļa stacijās sabiedriskās tualetes, bet ne tās uzturēt. — Sabiedriskās tualetes ir publiska infrastruktūra, tāpēc visas ēkas, ko “Latvijas dzelzceļš” uzbūvētu, būtu jānodod apsaimniekot attiecīgajai pašvaldībai, — atzinis Uģis Magonis.
Pēc otro sliežu ceļa izbūves projekta pabeigšanas uzņēmums uzstāja, lai tualeti arī Aizkraukles dzelzceļa stacijā savā pārziņā pārņem pašvaldība. Aizkraukles novada domes priekšsēdētājs Leons Līdums atzina, ka tomēr nepiekrituši šim priekšlikumam, jo nevar saimniekot svešā īpašumā.
Pļaviņu novada domes priekšsēdētāja Gunta Žilde informēja, ka pēc vienošanās ar uzņēmumu pašvaldības pārziņā ir tikai tualetes telpu uzkopšana. Ir darbinieks, kurš to veic šajās noteiktajās stundās.
Par iespējām apmeklēt Pļaviņu stacijas tualeti pēc tās darbalaika pašvaldības pārstāvji pārrunāja arī nesen, kad notika tikšanās ar valsts SIA “Autotransporta direkcija” valdes priekšsēdētāju Kristiānu Godiņu un sabiedriskā transporta plānošanas daļas vadītāju Ināru Brik­sni. Viņi atzina, ka autotransporta uzņēmuma budžetā nav paredzēti līdzekļi infrastruktūras uzturēšanai. Viens no variantiem varētu būt, ka agrās rīta stundās un pēc pulksten 18 autobusi pietur pie Pļaviņu novada kultūras centra, aiz kura parkā ir pašvaldības maksas tualete. Tā ka risinājums vēl jāmeklē.
Tagad vien jācer, ka līdz 20. jūnijam “Latvijas dzelzceļš” novērsīs dzelzceļa stacijas “sirsniņmājiņas” nepilnības un tā patiešām kalpos cilvēku ērtībām. ◆