Staburags.lv ARHĪVS

Plāno ieviest vienotus tarifus visiem pasažieru pārvadātājiem

Sandra Pumpure

2015. gada 9. jūnijs 00:01

315
Plāno ieviest vienotus tarifus visiem pasažieru pārvadātājiem

Valsts SIA “Autotransporta direkcija” sagatavojusi koncepciju ar izmaiņām pasažieru pārvadājumu tarifos. Saistībā ar to direkcijas pārstāvji rīko tikšanās pašvaldībās. Uzņēmuma valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš un sabiedriskā transporta plānošanas daļas vadītāja Ināra Briksne tikās arī ar Pļaviņu un Aizkraukles novada pašvaldības pārstāvjiem Pļaviņu novada domē.

Cena atšķirsies
Kristiāns Godiņš tikšanās laikā Pļaviņās atzina, ka situācija pasažieru pārvadājumu jomā reģionos ir ļoti atšķirīga, tāpēc risinājums jāmeklē kopīgi. Pirmkārt, direkcijas speciālistu izstrādātajā koncepcijā paredzēts ieviest vienotas biļešu cenas visiem maršrutiem. Otrkārt, paredzēts sakārtot jautājumu, lai dažādie braukšanas maksas atvieglojumi un mēnešbiļetes būtu spēkā visā valstī. Treškārt, lai pasažieri varētu iegādāties vienotu biļeti gan autobusam, gan vilcienam. Jauno tarifu politiku paredzēts ieviest trijos posmos triju gadu laikā, un pirmo sāks īstenot šoruden.
Saistībā ar biļešu cenām Kristiāns Godiņš skaidroja, ka šobrīd valstī ir 24 dažādi tarifi, kas galvenokārt skar reģionālos maršrutus. Direkcijas piedāvātajā koncepcijā biļetes cenu veidos minimālā braukšanas maksa līdz septiņiem kilometriem (40 centu ārpus reģionu centriem un pilsētām, 50 centu no reģionu centriem, Rīgas sabiedriskajā transportā 80 centu, bet pārējās lielākajās pilsētās 60 centu), maksa par katru nobraukto kilometru (0,0569 centi līdz 33 kilometriem), maksa par nobraukto virs 33 kilometriem (0,71 cents + 0,0356 centi).
Ināra Briksne informēja: paredzēts, ka maksas palielinājums nebūs lielāks par 20 procentiem, un tas vairāk skars īsākus braucienus, bet garākos maršrutos cena var būt pat zemāka. Aizkraukles reģionā  lielas izmaiņas nav gaidāmas. Katrā ziņā maksa par braukšanu no Aizkraukles autostacijas līdz dzelzceļa stacijai tāpat paliks 50 centu.
— Analizējot situāciju valstī kopumā, Aizkraukles reģiona abiem pārvadātājiem bijusi laba maršrutu plānošana, lai nodrošinātu pakalpojumu. Tomēr aktīvi jādomā, kā piesaistīt pasažierus sabiedriskajam transportam, — teica valsts SIA “Autotransporta direkcija” valdes priekšsēdētājs Kristiāns Godiņš.
Savi “sāpju bērni”
Pļaviņu novada domes priekšsēdētāja Gunta Žilde atzina, ka viņu novada “sāpju bērns” ir pasažieru pārvadājumi vasarā Vietalvas pagastā, kur tos nodrošina SIA “Pato — 1”. Tad nebrauc skolēni un šie reisi kļūst nerentabli, bet iedzīvotājiem tie ir nepieciešami. Pasažieru pārvadātājs paziņojis, ka vasarā reisi uz Vietalvu jau ir samazināti. Autotransporta direkcijas un pašvaldības pārstāvji vienojās izpētīt šo situāciju, lai rastu risinājumu kaut reizi nedēļā vest cilvēkus arī līdz Salāniešiem un Bitēm Vietalvas pagastā.
Kas notiek, ja esošais pasažieru pārvadātājs vairs nespēj nodrošināt pakalpojumu?  Kristiāns Godiņš atbildēja, ka šādos gadījumos direkcija maksimāli īsākā laikā meklē, kurš to var pārņemt, lai nepārtrauktu pakalpojumu. Nevar būt tādas situācijas, ka pēkšņi kāds uzņēmums pārtrauc darbu konkrētā maršrutā.
Izmaiņas var veikt ātri
Būtisks jautājums ir arī par braukšanas atvieglojumiem dažādām pasažieru grupām.
Aizkraukles novada pašvaldības vadītājs Leons Līdums atzina, ka ik gadu aktualizējas jautājums par braukšanas maksu politiski represētajiem. Autotransporta direkcijas pārstāvji atgādināja, ka šīgada sākumā apstiprinātie grozījumi Ministru kabineta noteikumos paredz, ka gan politiski represētās personas, gan nacionālās pretošanās kustības dalībnieki bez maksas var braukt visā reģionālās nozīmes maršrutu tīklā. Tātad arī vietējos, nevis kā līdz šim — tikai starppilsētu maršrutos. Acīmredzot cilvēki par to nebija informēti.
Pasažieri nereti arī interesējas, kāpēc Aizkraukles dzelzceļa stacijā dažkārt nav autobusa laikā, kad pienāk vilciens? Turklāt ar starppilsētu autobusiem šis maršruta saraksts vispār nav saskaņots, lai gan braucēji ir.
— Tās ir izmaiņas, ko var veikt ātri, ja būtiski nemainās citas pozīcijas. Ir jābūt tikai  pārvadātāja, pašvaldības vai pasažieru ierosinājumam, un direkcijā šo jautājumu izlemj īsā laikā. Visām izmaiņām, visticamāk, nevar pielāgoties, bet maršrutu saraksti pārvadātājam būtu regulāri jāpārskata, — teica Ināra Briksne un Kristiāns Godiņš.

Uzziņa
Aizkraukles reģionā pasažieru pārvadājumus veic divi uzņēmumi.

SIA “Aizkraukles ATU” nodrošina 38 maršrutus. No tiem trīs strādājuši ar nosacītu peļņu, 13 maršrutos valsts dotācija bija no 20 līdz 50 procentiem,
21 maršrutā — līdz 80 procentiem, bet  divos — no 80 līdz 88 procentiem. Pērn “Aizkraukles ATU” pārvadāja 515 216 pasažierus.

SIA “Pato — 1” nodrošina septiņus maršrutus. Viens no tiem strādāja ar nosacītu peļņu, piecos dotācija ir no
55 līdz 78 procentiem, bet vienā — 85 procenti.
Pagājušajā gadā uzņēmums pārvadājis 128 922 pasažierus.