Staburags.lv ARHĪVS

Aizkraukles komanda gatavojas startam

Imants Kaziļuns

2015. gada 29. maijs 00:01

63
Aizkraukles komanda gatavojas startam

Par Andi Ratnieku un viņa aizraušanos ar ātrumlaivām “Staburags” jau rakstīja. Arī par viņa Skrīveros reģistrēto biedrību “ART Racing” un ieceri Pļaviņu HES ūdenskrātuvē rīkot Latvijas čempionāta posmu motorlaivām. Maijā Andis pietuvojās idejas īstenošanai.

Šogad Aizkraukles pusē mežonīgā ātrumā traucošas laivas lielā skaitā gan neredzēsim, bet viena, kas tikko atvesta no Itālijas, pirmos apļus Daugavā iepretim Klidziņai iezīmēja maija beigās.
Uz priekšu — dedzinot spirtu
Tā bija ekskluzīva iespēja redzēt, kā virs ūdens, burtiski lidojot ar ātrumu ap 160 kilometriem stundā, traucas laiva. Ne saspringtā sacensību gaisotnē, bet gan kādas saulainas piektdienas vakarā, soli pa solim stundas laikā sagatavojot laivas dzinēju, pārbaudot to krastā, un tikai tad, kad pilotam un komandai ir pārliecība par izdošanos, dažās minūtēs piedzīvot ko līdzīgu lidojumam, pat tikai no krasta raugoties.
Pilotam vienīgā mērierīce ir nevis spidometrs, bet gan degvielas — spirta — tvertnes spiediena rādītājs. Spiedienam samazinoties, ir drauds motoru “nokaut”. Laivu uz priekšu dzen ar spirtu darbināms 350 cm3 dzinējs, ar 13 600 kloķvār­p­stas apgriezieniem minūtē. Salīdzinājumam — vieglā automašīna brauc vidēji ar 3000 apgriezieniem.
Laivas minimālais svars kopā ar pilotu — 220 kilogramu, ko sacensībās pārsvarā cenšas arī ievērot.
Jāstrādā ar rokām un kājām
Laivas vadība, traucoties tik lielā ātrumā, patiesībā ir gana sarežģīta: ar roku pilots pārvalda degvielas padeves sviru, ar vienu kāju — pedāli, kas regulē dzinēja augstumu, ar otru — pedāli izplūdes cauruļu garuma maiņai. Tā kā braucot dzinēju darbina tikai ar “pilnu gāzi”, brīžos, kad degvielas padevi pārtrauc, piemēram, pagriezienos, izplūdes caurules pagarina. Pie kreisās rokas novietots arī slēdzis avārijas gadījumam, kas noslāpē dzinēju.
“Laivas vadībai jābūt asinīs, jo nav laika domāt, ko kurā brīdī darīt. Tāpēc tik nozīmīgi ir treniņi, īpaši pagriezienu apgūšana. Viss jādara uz sajūtām,” Andis saka.   Bez pilota sacensību startā nepieciešami vēl divi: dzinēja iedarbinātājs jeb rāvējs un metējs — cilvēks, kurš laivu aiz izpūtēja caurulēm notur virs ūdens, līdz tā sāk kustību.
Jaunākajam tikai divpadsmit gadu
Anda labi draugi un komandas biedri ir Pēteris Brikšis un Jānis Skrūders. Jānis ir arī viens no kluba pilotiem, kura laiva šobrīd vēl top. Viņš startēs vienā no jaudīgākajām klasēm Latvijā RN-2000. Anda dibinātajā komandā “ART Racing” gliseru klasē FR-1000 būs arī Lotārs Millers, kurš līdz šim pārstāvēja Bauskas klubu. Jānis Skrūders šogad pēc “ART Racing” iniciatīvas un paša vēlmes sportista gaitas sāk pirmo reizi. Jaunākais komandas biedrs ir divpadsmitgadīgais Kārlis Degainis no Jelgavas. Viņš šobrīd aktīvi trenējas sacensībām, pārstāvēs Aizkraukles pilsētu Latvijas čempionāta pirmajā posmā.
Sezonas atklāšana šogad būs 6. jūnijā Jūrmalā, “ART Racing” aicina visus sporta līdzjutējus uz sacīkstēm Jūrmalā, Dubultos, Lielupē pie CSDD.
Sadarbība ar vietējiem uzņēmējiem
Attīstot ieceres un pietuvojoties mērķiem, netiek žēlots ne laiks, ne nauda — tā Andis saka par klubu un tā attīstību. Šobrīd ar privātajiem līdzekļiem ir sasniegts visai labs rezultāts, un pirmajās sacensībās startēs jau četras laivas. Jautājot par kluba budžetu un finansēm, Andis atbild, ka šobrīd norit pārrunas ar vietējiem Aizkraukles uzņēmējiem un ir cerība rezultātu sasniegt jau tuvākajā laikā.
Patiess prieks par sadarbību ar atbalstītājiem. Tie ir Aizkrauklē labi zināmi uzņēmumi — SIA “Alin MT PLUSS” un “Ameteks”, kā arī citi — SIA “RC7 Brokeri” un “NUMERI”. Atbalstu sniegusi Aiz­kraukles novada dome, sākot kluba darbību un pirmo sezonu. “Ticot, ka kopīgu valodu izdosies
atrast arī ar citiem vietējiem uzņēmumiem, novēlam panākumus ikvienam darba darītājam un veiksmīgus startus Aizkraukles sportistiem arī citos sporta veidos, lai novada vārds izskanētu visā Latvijā!” saka Andis. ◆