Staburags.lv ARHĪVS

Vasarā automašīnai vajadzīgas ne tikai jaunas jaunas “kurpes”

Indulis Burka

2011. gada 13. aprīlis 11:40

1790
Vasarā automašīnai vajadzīgas ne tikai jaunas jaunas “kurpes”

Kad pavasarīgais lietus aizskalojis pēdējās sniega kupenas un lauku ceļi sākuši apžūt, īstais brīdis sagatavot savu auto vasaras sezonai, kad ierasti brauc vairāk un ātrāk. Viens no svarīgākajiem darbiem — pārbaudīt auto bremžu sistēmu un braucamo aprīkot ar vasaras riepām.

Jābremzē biežāk

Par to, kā labāk auto sagatavot vasaras sezonai, stāsta SIA “ArinWest” direktors   Andris Rimkevičs:

— Daudzi braucēji pēc ziemas sezonas atslābinās, sak, bīstamā sezona aiz muguras, un arī auto, ja reiz ziemu izturējis, nepievils. Taču šāds uzskats ir maldīgs. Tieši ziemā vislielākā iespēja, ka automašīna gūst bojājumus, kuri vienā mirklī var sabojāt straujāku braucienu vasarā, — saka Rimkeviča kungs. — Tikpat svarīgi kā pirms ziemas, arī pirms vasaras sezonas jāpārbauda automobiļa ritošā iekārta, vai ziemā nav pārāk izdilušas bukses vai citi kustīgie savienojumi. Jāpārbauda arī bremzes un amortizatori, jo vasarā ierasti brauc ātrāk. Bet uz ceļa ir vairāk transportlīdzekļu, motociklu, motorolleru, velosipēdistu un gājēju, situācijas, kad strauji jābremzē, gadās biežāk.

Lai kakls nesāp

Svarīgi pārbaudīt arī automašīnas dzesēšanas sistēmu — vai nav saplaisājušas gumijas caurules, darbojas termostats un dzesēšanas šķidruma sūknis. Dzesēšanas sistēmas bojājuma dēļ pat neilga stāvēšana pie luksofora var pārkarsēt dzinēju, bet ziemā, kad gaisa temperatūra zema, bojājumu var laikus neievērot.

Laikus jānomaina arī motora un salona gaisa filtri. Ja automašīnai ir gaisa kondicionēšanas sistēma, jāveic tās dezinfekcija ar speciālu aerosolu. Sistēmā ar laiku veidojas mitrums, un tajā savukārt vairojas baktērijas, kuras spēj izraisīt dažādas saslimšanas. Ja sistēma laikus dezinficēta, vasarā nevajadzēs uztraukties, ka pēc brauciena automašīnā jāslimo ar angīnu vai jāārstē iesnas.

Svarīgākais — riepas

Taču pats galvenais — automašīnas jāaprīko ar vasaras riepām. Daudzi braucēji ekonomijas nolūkos uzskata: ja ziemas riepas nākamajai sezonai vairs nederēs, tās lietderīgi vasarā “nobraukt” līdz galam un rudenī pirkt jaunas ziemas riepas. Tomēr šāda “ekonomija” ir bīstama. Ziemas riepas izgatavotas no mīkstas gumijas. Vasarā tās ievērojami sakarst, kļūst vēl mīkstākas un līdz ar to ievērojami palielinās bremzēšanas ceļš. Avārijas situācijā tas bieži vien ir izšķirošais faktors, un plānotās “ekonomijas” vietā būs tikai izdevumi. Turklāt, vasarā braucot ar pārāk mīkstām riepām, palielinās arī degvielas patēriņš.

Izvēloties vasaras riepas, jāvērtē ne tikai tas, cik riepa maksā, bet arī tās nodilumizturība. Jo tā augstāka, jo ilgāk riepu varēsiet lietot. Dažas lētākās riepas nodilst vienas, divu sezonu laikā, un cerētā ieguvuma nav. Savukārt ar augstākas kvalitātes riepām varēs braukt pat četras vasaras. Svarīga ir arī riepas spēja izvadīt no protektora ūdeni, lai nesāktos akvaplanēšana. Jāņem vērā arī rites pretestība. Tā ietekmē degvielas patēriņu pat par puslitru simts kilometriem.