Staburags.lv ARHĪVS

Pārsteigumu sagādā 13 gadu vecais Matīss Pelēnis

Guna Skaistkalne

2015. gada 17. februāris 00:01

272
Pārsteigumu sagādā 13 gadu vecais Matīss Pelēnis

Aizkraukles autotrasē norisinājās Latvijas Automobiļu federācijas (LAF) Folkreisa ziemas kausa un LAF Krosa komisijas autokrosa kausa piektais posms. Spraigas un skatāmas sacīkstes trasē, kas, pēc sacīkšu rīkotāju un sportistu domām, atzīta par lielisku ieguvumu Latvijas krosa trašu grupā. Īstas, klasiskas ziemas sacīkstes — novērtējuši pasākuma rīkotāji.

Aizkraukles trase ir labi pārskatāma, tāpēc skatītājiem, kas Valentīndienu bija izvēlējušies pavadīt šajā pasākumā, bija patiesi interesanti vērot autiņu cīņas katrā līkumā un katrā taisnajā posmā. Sniegam un dubļiem šķīstot, par uzvarētāja titulu autokrosā un folkreisa četros kvalifikācijas braucienos un finālā sacentās 27 sacīkšu auto.
Aizkrauklē bija vērojama interesanta debija — ar aizmugures piedziņas Volvo 940 folkreisā startēja bijušais Latvijas autokrosa čempions un NEZ rallijkrosa dalībnieks Andrejs Lajevskis. Izvēlētais auto ir tāds pats, kādus izmanto folkreisā Skandināvijā, tāpēc līdzjutēji Lajevska auto nokristījuši par “pirmo īsto” Latvijas folkreisa mašīnu, vēsta LAF.
Pārsteigumu folkreisa finālā visiem sagādāja Matīss Pelēnis no Jelgavas. Puisim ir tikai 13 gadu, un šīs bija astotās sacīkstes viņa sportiskajā karjerā. Jau kvalifikācijas braucienos Matīss parādīja, ka ir nopietns konkurents pieredzējušākiem braucējiem, iegūstot vienu pirmo, divas otrās un vienu trešo vietu. Finālā jau pirmajā aplī Matīss izvirzījās līderpozīcijā un neatdeva šo vietu nevienam līdz pat finišam.
Pirms Aizkraukles posma par favorītu tika uzskatīts Ivo Gabrāns no Siguldas, kurš pēc četriem posmiem Folkreisa ziemas kausā bija līderpozīcijā. Šoreiz viņš palika astotais. Viņa tuvākais sekotājs kopvērtējumā Ermīns Vācietis no Galkalnes šoreiz bija ceturtais. Pārsista riepa pēdējā aplī varbūt neļāva rādīt tādu sniegumu, kā gribētos. Tāpat par pretendentiem uz uzvaru tika piesaukti Dāvis Tobiass no Ķeipenes, kurš ieguva otro vietu, Ritvars Kārkliņš no Cēsīm, kuram Aizkraukles posmā trešā vieta. Līderu grupā arī Mārtiņš Spīķis no Rīgas, kurš kvalifikācijas braucienos šo pozīciju spēja noturēt, taču pēdējā braucienā pārsistā radiatora dēļ viņa turpmākā piedalīšanās sacīkstēs bija apdraudēta. Mehāniķi līdz fināla brauciena startam radiatoru gan nomainīja, līdz starta līnijai mašīnu aizstūma, taču līdz starta brīdim to tā arī neizdevās iedarbināt.
Autokrosā kopvērtējuma līderis Andis Kļava (Lapmežciems) Aizkraukles posmā ieguva otro vietu, nespējot noķert šoreiz trasē tik ātro Jāni Kozlovski no Ogres, kurš lielisku sniegumu demonstrēja gan kvalifikācijas braucienos, gan finālā. Trešā vieta Edijam Ošam no Rīgas. Neveiksmīgi šīs sacīkstes beidzās J. Zembergam, kura dzeltenais zaporožecs fināla braucienā palika bez riteņa, kā arī J. Jakimenko, kurš, uzbraucot uz vaļņa, apmeta kūleni un palika trases malā.
Cīņa trasē abās klasēs brīžiem izvērtās nežēlīga, netrūka “samīcītu” sānu, saliektu motora pārsegu, kādam trasē palika ritenis, vēl kāds finišā iebrauca, mašīnas durvīm karājoties vienā eņģē.
Folkreisa sacīkstes Aizkraukles trasē notika tikai otro reizi.
Aizkraukles puses sportisti ne autokrosā, ne folkreisā nestartēja, taču tāpēc sacīkstes nebija mazāk aizraujošas. Katram bija savs favorīts, kam just līdzi. Lai ieinteresētu braukt gribētājus, visas sacīkšu mašīnas varēja aplūkot tuvumā un aprunāties ar pašiem braucējiem. Folkreisa automašīnas varēja arī iegādāties, un cena, kā jau tautas sporta klases braucamajiem, nav augsta — ap 950 eiro. Interese bijusi liela, taču neviena mašīna vēl netika nopirkta.◆