Staburags.lv ARHĪVS

Piedāvā izgaršot un meklē sadarbības partnerus

Imants Kaziļuns

2015. gada 22. janvāris 00:01

318
Piedāvā izgaršot un meklē sadarbības partnerus

Berlīnē norisinās lielākā un nozīmīgākā lauksaimniecības, pārtikas un dārzkopības izstāde “Zaļā nedēļa”. Šogad izstādes 80. jubilejas reizē tās partnervalsts ir Latvija. Vairāk kā 70 mūsu valsts dalībnieku vidū ir arī Aizkraukles reģiona uzņēmumi — “Skrīveru Saldumi”, “Skrīveru pārtikas kombināts”, “Skrīveru mājas saldējums”, zemnieku saimniecības “Ragāres” un “Vecsiljāņi”.


Šogad apaļa jubileja ir ne tikai lielākajai šāda veida izstādei, bet arī Latvijas dalībai tajā. Pirms 20 gadiem pirmo reizi uz Berlīni devās arī  mūsu valsts pārstāvji. Daļa izstādes dalībnieku jau atgriezušies mājās, citi šajās dienās tikai dosies uz Berlīni, jo izstāde notiks līdz 25. janvārim. Cenšoties izzināt izstādes “garšu”, “Staburags” uzrunā­ja vairākus tajā pabijušos. No viņu stāstītā diemžēl jāsecina, ka izstāde nav tik labi organizēta kā citkārt, tās mērķis nav pozicionēts katra atsevišķa uzņēmuma izcelšanai, bet gan darbojas kā skaļš sauciens “Mēs arī esam pasaulē!”.
Maz vietas un personāla
Aigars Lūsis, SIA “Skrīveru pārtikas kombināts” valdes loceklis, stāsta, ka uz Berlīni aizvests vāciešiem jau labi zināmais uzņēmuma produkts — konfektes “Gotiņa”. Zināmais tāpēc, ka deviņdesmito gadu beigās uzņēmums veiksmīgi sadarbojies ar vairākiem mazo veikalu tīkliem Vācijā. Vēlāk kontakti pārtrūkuši, bet šī izstāde būs labs mēģinājums sadarbību atjaunot. Skrīverieši paši uz Berlīni dosies šajās dienās un līdz izstādes slēgšanai aktīvi reklamēs savu produkciju un tiksies ar esošajiem un potenciālajiem klientiem. Mērķis ir mazie veikali, arī veikalu tīkli, kas piedāvā ekoproduktus.
Latvijas stendā bija arī “Ievas siers” no Bebru pagasta zemnieku saimniecības “Vecsiljāņi”. Saimnieks Juris Sprukulis pēc izstādes apmeklējuma stāsta, ka salīdzinājumā ar iepriekšējiem gadiem tajā bijis mazāk interesentu no mājsaimniecībām, vairāk biznesa cilvēku, dažādu organizāciju un valstu amatpersonu. Izstādes apmeklētāji lielākoties izvēlējušies produktus nogaršot, mazāk bijis tādu, kuri tos arī iegādājušies. Izstādes apmeklētāji tika iepazīstināti ar septiņu veidu “Ievas sieru”, kas ražots saimniecībā “Vecsiljāņi”. Juris atklāj, ka vāciešiem vislabāk pie sirds gājis klasiskais četrus līdz sešus mēnešus nogatavinātais siers. “Esam ieguvuši jaunus kontaktus, taču to, kāds būs bijis šīs izstādes ieguvums mūsu saimniecībā, rādīs laiks,” piebilst saimnieks.
Izstādes dalībnieki, kuri jau atgriezušies mājās, atklāj arī šī pasākuma ēnas puses —  stendos bijis daudz produktu, bet maz apkalpojošā personāla. Līdz ar to izstādes apmeklētāji varētu arī negūt iespējami plašu informāciju par ražotājiem Latvijā. Mūsu valsts paviljonā neesot arī pietiekami daudz vietas visiem produktiem, tādēļ vieni ražotāji ir izdevīgākā pozīcijā kā citi.
Jaunie noteikumi mazina interesi
Jau trešo reizi iejukt zaļākās izstādes apmeklētāju pūlī ļausies Skrīveru novada lauku attīstības konsultante Sarmīte Jansone. Viņa stāsta, ka brauc iegūt jaunas idejas tūrismā, bioloģiskajā lauksaim­nie­cī­-
bā, lopkopībā, kā arī puķ­kopju lielvalstu, piemēram, Ho­landes, modernākajās saimnieko­šanas metodēs.
Atceroties iepriekšējās divas izstādes, atmiņā palikuši gan Krievijas alkohola rūpnieku pārblīvēties stendi, gan patīkamā iespēja sajust katras dalībvalsts unikalitāti. Ēdieni, dzērieni, tradicionālā mūzika, tautastērpi un bagātīgā kultūras programma ļauj uz mirkli iejusties īpašajā unikālajā vidē. Sarunās ar šīgada izstādes dalībniekiem nācies secināt, ka salīdzinājumā ar iepriekšējām reizēm šogad dalībniekiem bijuši ļoti stingri noteikumi — reklāma pieprasīta vācu valodā, kā arī ierobežots izstādei nosūtāmo produktu skaits. Rezultātā vairāki uzņēmumi un zemnieku saimniecības izvēlējās tajā nepiedalīties. ◆