Staburags.lv ARHĪVS

Lielākā noliktava Baltijā pieder aizkraukliešiem

Imants Kaziļuns

2014. gada 21. oktobris 00:01

539
Lielākā noliktava Baltijā pieder aizkraukliešiem

Uzņēmums “Auto Cardan” Aizkrauklē septembrī svinēja jurģus. Pārceļoties uz jaunajām telpām nupat uzbūvētajā ēkā, realizēts 15 gadu sapnis — izveidota moderna, funkcionāla ēka, kurā ir viss nepieciešamais veiksmīgam biznesam.

Lietuviešiem svarīga tikai cena
Pārcelšanās uz jauno ēku vairo uzņēmuma cerības arī paplašināt klientu loku. Kā stāsta SIA “Auto Cardan” valdes loceklis Agris Kārkliņš, tas dos papildu iespēju no­slēgt līgumu par oriģinālu kardānu izgatavošanu, piemēram, kādam lauksaimniecības tehnikas ražotājam. Šādiem uzņēmējiem pirms līguma parakstīšanas jauno telpu apskate radītu stimulu un drošību.
To, ka šāds darījums nav tikai cerības, pierāda līdz šim paveiktais — atvērts birojs Rīgā un pārstāvniecība Igaunijā, ar kuras palīdzību “Auto Cardan” piedāvā savus pakalpojumus arī Somijas tirgū. Firma kļuvusi par Baltijā lielākās sertificētās darbnīcas un Latvijā lielākās specializētās noliktavas turētāju.
Tāda apjoma darbnīcai kā Aizkrauklē klientu loks ir apmēram 500 kilometru rādiusā, tas nozīmē, ka visā Latvijā. Tādēļ, apkopojot iespējamos izdevumus un ieguvumus, darbnīcas filiāles atvēršana Rīgā vai citviet valstī neesot izdevīga.
Kādēļ uzņēmums nevēlas darboties Lietuvā? Agris Kārkliņš stāsta, ka dienvidu kaimiņi joprojām starp kvalitāti un cenu izvēlas lētāko, tāpēc, kamēr lietuvieši paradumus nemainīs, labus kardānus tur piedāvāt nav vērts. Lai gan šīs valsts starptautiskie pārvadātāji ir Aiz­kraukles uzņēmuma klienti, jo, kā atzīst lietuvieši, savējo firmu garantijas pārsvarā ir tikai “uz papīra”.
Pārdota asfaltbetona rūpnīca
Klientu pietiek arī Latvijā. Agris iepriekš pats bieži piedalījās autosacīkstēs, rallijā, tāpēc šobrīd starp klientiem ir arī pasaulē pazīstamais sacīkšu auto būves meistars inženieris Andris Dambis, un automašīnas ar Aizkrauklē būvētajiem kardāniem izmantotas daudzās nozīmīgās sacīkstēs, tajā skaitā rallijā Parīze — Dakara. Arī pasaulē piektā labākā džipu meistara Roberta Elbakjana darbnīcā topošie braucamie neiztiek bez firmas “Auto Cardan” kardāniem. Savukārt Igaunijas klientu uzticība iegūta, izgatavojot detaļas dragreisa mašīnām. Ja reiz šie ar nereāli lielu jaudu apveltītie metāla monstri izturējuši Agra komandas radītos kardānus, jautājumi par kvalitāti ir lieki. Tāpēc klientu lokā ir arī vilcienu, zvejas kuģu, dārgu jahtu īpašnieki.
Jau vairākus gadus uzņēmums nodarbojas arī ar komercauto, specializētas ceļu būves tehnikas un iekārtu tirdzniecību un ir vācu firmas, kas izgatavo puspiekabes, pārstāvis Latvijā. Šāda kardānu izgatavošanai paralēla darbības joma radījusi arī vairākas jaunas darba vietas. Nesen veiksmīgi noslēgts darījums — Latvijā pārdota Vācijā izgatavota mobilā asfaltbetona rūpnīca.
Krievijas krīze šāda tipa uzņēmumu kā “Auto Cardan” skarot pastarpināti. Ietekme jūtama no transporta uzņēmumu darbības strauja apsīkuma. Gandrīz pilnībā apstājusies refrižeratoru kustība šajā virzienā. Savukārt pašreizējā Ukrainas bēdīgā situācija, karadarbība tās austrumos pēc kāda laika var pārvērsties par iespēju uzņēmējiem šajā valstī pārdot jau nosaukto komerctransportu un līdzīgas mobilās asfaltbetona rūpnīcas.
Likvidēts dārgais ceļa posms
Uzņēmums visus darbības gadus strādā arī pie atpazīstama tēla veidošanas — tas ir nosvērts, lietišķs. Ienākot jaunajā birojā, nerodas šaubas par firmas darbības jomu, profesionalitāti, un šīs izjūtas nostiprinās ik uz soļa. Lai “Auto Cardan” pozicionētu sevi Rietumu un Skandināvijas tirgū, svarīgi ir piedalīties starptautiskajās izstādēs, regulāri tikties ar sadarbības partneriem. Tad nozīmīga ir runas maniere, zināšanas, domāšanas veids, humora izjūta. To ārzemju partneri saprotot ļoti ātri. Tāpēc arī, atvedot klientus uz firmu, darbnīca, nevis birojs, ir pirmais, ko viņiem parāda.
Jaunās darba telpas pārdomātas līdz sīkumiem — darbgaldu novietojums, cilvēku veselībai un apkārtējai videi kaitīgākie procesi kardānu apstrādē un izgatavošanā, piemēram, krāsošana, tīrīšana, notiek atsevišķās noslēgtās ventilējamās telpās. Liels ieguvums ir telpa ar tehnisko bedri. Tagad neatkarīgi no laika apstākļiem, netraucējot pārējiem, te var novietot smago automašīnu, ērti piekļūt automašīnas apakšā esošajiem mezgliem — pārnesumkārbai, kardānam, ritošajai daļai. Vecajās telpās darbnīcu vidū bija atvēlēta speciāla platība gadījumiem, kad ar transporta līdzekli bija pilnībā jāiebrauc darbnīcas telpās. Vietu citādi izmantot nevarēja, tā bija vienmēr jātur brīva no iekārtām un darbgaldiem, lieki jāapkurina, un Agris Kārkliņš jokojot to sauca par dārgāko ceļa posmu Latvijā.
Izstāde ir iespēja būt biznesa “virtuvē”
Nolūkā tikties ar ārzemju kolēģiem, uzzināt jaunāko metālapstrādes un tehnoloģiju nozarē kolektīva pārstāvji septembrī devās uz ikgadējo starptautisko izstādi “Auto Mechanica” Frankfurtē. Šoreiz vēl ne dalībnieku, bet gan skatītāju statusā. Tā esot laba izdevība būs šī biznesa “virtuvē”, tikties klātienē ar esošajiem un potenciālajiem piegādātājiem. Kā par brīnumu, arī Eiropā, tajā skaitā Vācijā, joprojām ražo kardāna krustiņus, gultņus, caurules un citus ikdienā nepieciešamos materiālus, bet lielu daļu sortimenta veido Ķīnas preces. Tāpēc, pirms sākt nopietnu darījumu, katra potenciālā piegādātāja preces kvalitāte jāpārbauda.
Pirms četriem gadiem Helsinkos “Auto Cardan” līdzīgā izstādē sevi pozicionēja kā pilntiesīgu konkurentu skandināviem jau turienes ierasto kardānu izgatavošanas meistaru vidū. Šis laiks iegadījās ar biroja Tallinā izveidi. Par piedalīšanos Frankfurtes izstādē Agris saka: “Kad jutīsim, ka to vajag, noteikti darīsim. Pašlaik mēs vēl nejūtamies tik lieli. Kad būsim atvēruši darbnīcu Somijā un varbūt vēl kaut kur, tad arī domāsim par piedalīšanos izstādē Vācijā.”
Ārzemnieki pieredzi var gūt Latvijā
Agris Kārkliņš teic, ka pēdējos gados Somijas tirgus iepazīts daudz pilnīgāk. Salīdzinājumā ar latvisko mentalitāti par somiem stāsts esot pilnīgi pretējs. Tur neviens jaunus sadarbības partnerus, piegādātājus ar atplestām rokām un smaidu nesagaida, pie bagātīgi klāta galda nesēdina. Atšķirībā no Latvijas, kur liela daļa tehnikas vienību ir lietotas, somi pārsvarā strādā ar jaunu tehniku, līdz ar to remontu veic garantijas servisi. Toties darba kultūra vienā otrā darbnīcā, par lielu izbrīnu, ir neiedomājami slikta. Pēc ciemošanās līdzīgā uzņēmumā kā “Auto Cardan” Agris savējiem pat negribējis stāstīt, kā tur viss ir. Pat tik vienkāršu par aksiomu pieņemtu lietu — nekad nemetināt kardāna krustiņu — tur ignorē. Darbnīcās valda nekārtība, detaļas mētājas, kur pagadās, sasviestas zemē. Līdzīga pieredze bijusi  firmas darbības pirmsākumos, kad apciemoti kolēģi Vācijā. Turp braukts ar cerību mājās pārvest ko ļoti inovatīvu, taču vīlušies. Tur neko tādu, ko nezinātu Latvijā, nedarīja.
Kā pareizi strādāt, šodien viens otrs var atbraukt pamācīties uz Aizkraukli. Firmas darbinieki bijuši praksē Zviedrijā un Vācijā un ir sava amata meistari. Līdz ar to arī strādājošo mainība ir ļoti minimāla — piecpadsmit gadu laikā uzņēmumu pametuši vien divi. Šobrīd firmā strādā 20 cilvēku.
Rūpējoties par darbinieku labo noskaņojumu, aizkrauklieši kopā ar Igaunijas pārstāvniecības darbiniekiem šovasar otro reizi devās ceļojumā pa turienes ezeriem un salām. Lai patīkama būtu arī ikdiena, jaunajās telpās ierīkota virtuve, dušas, iebūvēta apsildāmā grīda. ◆


Vizītkarte
◆ Uzņēmums veic kardānu izgatavošanu un remontu kopš 1999. gada.
◆ SIA “Auto Cardan” izveidots 2010. gadā sadarbībā ar Vācijas uzņēmumu “GKN Service International” un
SIA “Auto Kada”, apvienojot eksporta uzņēmumu SIA “Auto Cardan” un  SIA “Auto Kardāns”.
◆ Uzņēmumam ir 100% vietējā kapitāla.
◆ Pamatnodarbošanās — auto rezerves daļu izgatavošana un remonts.
◆ 2013. gadā tajā bija 11 darbinieku.
◆ Uzņēmuma apgrozījums 2013. gadā — 1,48 miljoni eiro, peļņa — 218 tūkstošu eiro.
Avots:
firmas.lv un autocardan.eu