Gatis uzdrošinās sapņot un sapņus īstenot dzīvē

Gata Caunīša paveikto darbu sarakstā daudz ir tādu lietu, ko vairums cilvēku nekad dzīvē nav darījuši, bet īpašu uzmanību viņš izpelnījās, paveicot ko visai ikdienišķu — nokārtojot braukšanas eksāmenu. Smaidīgais puisis no Vecbebriem ir pirmais Latvijā, kurš pierādījis, ka vadīt automašīnu var arī cilvēki bez rokām, un ieguvis autovadītāja apliecību.
Kad likums paver iespējas
Viss sākās pirms četriem gadiem, kad Gatis, slēpojot kalnos, satika autoskolas instruktoru. Daudziem tas neliekas nekas īpašs, bet Gatim tas tomēr ir kas sevišķs. Nelaimes gadījumā pirms 20 gadiem Gatis zaudējis abas rokas. Sajūsma par ieceri iegūt autovadītāja apliecību gan zuda, kad, izpētot situāciju Latvijā, atklājās, ka tas nav iespējams, jo nav pielāgotas automašīnas, kas būtu vadāma ar kājām. Gatis bieži ceļo pa Eiropu, satiek dažādus cilvēkus. Sapnis par automašīnas vadīšanu ar jaunu sparu atgriezās pēc viesošanās Zviedrijā, kur viņš sastapa cilvēku, kuram arī nav roku, bet ir autovadītāja apliecība. Apņēmības pilns puisis nosprieda: ja Zviedrijā tas ir iespējams, kāpēc ne Latvijā? Tieši tajā laikā Latvijā pieņēma likumu, ka braukšanas eksāmenu var kārtot arī ar automašīnu, kurai ir automātiskā pārnesumkārba. Tas bija svarīgs pavērsiens, kas ļāva iecerēto īstenot.
Pirms tam Gatis daudz interesējās par automašīnas pielāgošanu savām vajadzībām. Puisis zvanīja Valsts sociālās integrācijas dienestam. Šīs iestādes uzdevums ir par valsts līdzekļiem pārbūvēt automašīnas, pielāgojot tās cilvēkiem ar invaliditāti, bet, apspriežot Gata jautājumu, valdē nogrozīja galvas un atteica — tas neesot iespējams. Vienīgais ieteikums bija meklēt piemērotu automašīnu internetā, kas jau ir pielāgota. Šāds risinājums puisim nederēja, jo atrast tādu mašīnu ir grūti, bet, lai pats to pielāgotu, nepieciešams ap 15 000 eiro.
Gatis zināja, ka Amerikā un Polijā ir jaunieši bez rokām un viņi automašīnu vada ar kājām. Radās jautājums, vai arī Latvijā tomēr ir iespēja nokārtot eksāmenus, vadot automobili ar kājām. Būdams neatlaidīgs, Gatis izpētīja Ministru kabineta (MK) noteikumus, runāja ar Ceļu satiksmes drošības direkcijas (CSDD) atbildīgajām personām. CSDD atbilde bija pozitīva: ja tas netraucēs ceļu satiksmes noteikumiem, tad nav nekādu problēmu. Brauc un kārto eksāmenus!
Raizes sagādā piesprādzēšanās
Lai gan puisis nekad iepriekš nebija sēdējis pie automašīnas stūres, vienīgais, kas viņu uztrauca, bija piesprādzēšanās. Lai šādu darbību veiktu ar kājām, nepieciešama lokanība. Tehniku, kā to labāk izdarīt, Gatis apguva no ārzemniekiem, skatoties video interneta vietnē www.youtube.com. Lai pats izdomātu, kā to paveikt, paietu krietns laiks. Gatis šaubījās, nebija pārliecināts, vai spēs to izdarīt, tādēļ ņēma brāļa automašīnu, lai trenētos. Četras pavadītās stundas Vecbebru lidlaukā brāļa automašīnā bija vienīgā viņa pieredze pirms autovadīšanas kursiem. Vairums autovadītāju, pirms iestāties autoskolā, stundām un dienām ilgi apguvuši prasmi vadīt automašīnu, bet Gatis bez jebkādām problēmām eksāmenus nokārtoja pirmajā reizē, pie stūres pavadot vien MK noteikumos noteiktās 14 braukšanas stundas.
Nav grūti iedomāties autoskolas instruktoru sejas izteiksmes — ierodas puisis bez rokām, kuram jāpiesprādzējas un jābrauc. Pirmā braukšanas nodarbība instruktoram ļāva pārliecināties, ka Gatis to patiešām spēj. Puisis izbrauca pa Jēkabpili bez nevienas avārijas situācijas. Pēc brauciena jaunietis apvaicājās instruktoram, vai viņš neizjūt diskomfortu. Instruktors atteica, ka Gatis brauc labāk kā dažs labs ar abām rokām.
Neiztika arī bez kurioza gadījuma, kad braukšanas stundā nācās gājējam parādīt, lai viņš šķērso gājēju pāreju. Raugoties uz Gati plaši ieplestām acīm, cilvēkam bija grūti noticēt redzētajam — šoferis māj ar kāju.
Ja galva strādā — stūrē kaut vai ar mēli!
Viens no autovadītāja apliecības iegūšanas mērķiem Gatim bija vēlme palielināt savas mobilitātes iespējas kā neatkarīgai personai. Viņa situācijā lietot sabiedrisko transportu nav viegli, pie tam autobuss no Vecbebriem kursē vien trīs reizes dienā. Gatim savas automašīnas vēl nav, bet, ja būtu iespēja, viņš izvēlētos vienkāršu auto ar automātisko pārnesumkārbu, ekonomisku un lētu ekspluatācijā. Lai gan paša vēlmes ir pieticīgas, viņš novērtē jaunāko modeļu priekšrocības. Kad žurnālisti viesojās pie Gata, puisim bija iespēja aplūkot jaunos Audi un BMW markas automobiļus. Gatis apzinās ērtības, ko sniedz šādi auto — nospied podziņu tā vietā, lai pagrieztu aizdedzes atslēgu. Gatis ir pārliecināts, ka auto ražotāji neapzināti sākuši tās pielāgot dažādām cilvēku grupām.
Lai gan vairums cilvēku priecājas par Gata sasniegto, ir arī tādi, kas pauž bažas. Ne satiksmes dalībniekiem, ne gājējiem nav jāuztraucas par drošību uz ceļa, ja pie stūres ir Gatis. Puisis neslēpj, ka cilvēku fantāzijai, tāpat kā aprobežotībai, reizēm nav robežu. Viņš ir pārliecināts — ja galva ir pareizajā vietā, tad var stūrēt kaut vai ar mēli un nekas ļauns nenotiks. Dienā, kad viesojamies pie Gata, ziņās stāsta par puisi, kurš nosities autokatastrofā. “Viņš gan jau stūrēja ar abām rokām, bet abas kājas bija uz pedāļiem. Tāpat nositās,” par dzīves patiesību spriež Gatis.
Nākotnes plānos — pilota apliecība
Gatis jau divus gadus darbojas Eiropas tīklā “Par neatkarīgu dzīvi” kā brīvprātīgais praktikants. Viņš piedalās, izstrādā un vada dažādus projektus visā Eiropā. Jau novembrī viņš dosies uz Norvēģiju, kur mēnesi pavadīs praksē, lai papildinātu savas zināšanas lielākajā valsts organizācijā, kas piedāvā personālos asistentus cilvēkiem ar invaliditāti.
Latvijā pašreizējais personāla asistenta likums pašvaldībās neatbilst dzīves īstenībai. Dažām invalīdu grupām tas pilnībā nav izmantojams. Šāds likums ieviests, lai izpildītu Eiropas regulu. Likuma nepilnību lieliski raksturo Gata piemērs, kad asistents darbojas no veikala līdz mājām. Atnesot pirkumu maisiņu, tas tiek nolikts uz sliekšņa, jo līgums neko vairāk nenosaka. Protams, no valsts tiek saņemts tā saucamais kopšanas pabalsts, bet tas ir tik niecīgs, ka personai asistents jāalgo. Gatis ir pārliecināts, ka Latvijas valdība ar pašreiz pieejamajiem finanšu līdzekļiem ir spējīga vairāk, un galvu nenokar.
Brīvajā laikā Gata vaļasprieki ir saistīti ar aktīvu atpūtu: ziemā tā ir slēpošana, vasarā — skriešana. Runājot par nākotnes iecerēm, Gatim tā būtu pilota apliecības iegūšana. Te gan nepieciešams speciāli pielāgots lidmašīnas modelis, kuru iegādāties ir dārgi, bet ikviens, Gati sastapis dzīvē, apgalvos, ka viņa spēkos ir realizēt pat vispārdrošākās fantāzijas.
Viņš nebaidās no šķēršļiem un grūtībām, zina, ko vēlas dzīvē sasniegt, un tiecas uz to. “Vienmēr jāatceras, ka tavā vietā neviens neko nedarīs. Katrs pats ir savas laimes kalējs,” pārliecināts allaž smaidīgais Gatis. ◆
viedoklis
Galvenais — neradīt draudus drošībai
Ieva Bērziņa,
VAS “Ceļu satiksmes drošības direkcija”
sabiedrisko attiecību speciāliste:
— Ceļu satiksmes noteikumos nav tādas prasības, ka nedrīkst braukt “bez rokām”. Ceļu satiksmes dalībniekiem ir jārīkojas tā, lai neradītu satiksmei bīstamas vai satiksmei traucējošas situācijas. Gatis Caunītis vadīšanas eksāmenā pierādīja, ka spēj droši vadīt automobili, neradot draudus ne savai, ne citu drošībai. Tas ir ļoti labi, ka cilvēks ar lielākām veselības problēmām spēj integrēties sabiedrībā. Saņemtā vadītāja apliecība viņam dod daudz lielākas darba un socializācijas iespējas. Braukšanas eksāmens ar auto, kam automātiskā pārnesumkārba, CSDD tiek piedāvāts no 2011. gada augusta. Šis ir pirmais gadījums, kad cilvēks, kuram nav abu roku, nokārto braukšanas eksāmenu. Iepriekš ir bijuši gadījumi, kad cilvēkam nav vienas rokas vai vienas kājas, kā arī citas veselības problēmas. Lēmumu par to, vai šāds vadītājs var vadīt atbilstoši aprīkotu transportlīdzekli un piedalīties ceļu satiksmē, pieņem mediķi.
Kategorijas
- Reklāmraksti
- Afiša
- Balles
- Izstādes
- Koncerti
- Teātris
- Citi pasākumi
- Sporta pasākumi
- Laikraksta arhīvs
- Foto un video
- Veselība
- Vaļasprieks
- Lietotāju raksti
- Latvijā un pasaulē
- Dzīve laukos
- Izglītība
- Operatīvie dienesti
- Novadu ziņas
- Aizkraukles novadā
- Jaunjelgavas novadā
- Kokneses novadā
- Neretas novada
- Pļaviņu novada
- Skrīveru novadā
- Vecumnieku novadā
- Viesītes novadā
- Sports
- Viedokļi/Komentāri
- Statiskas lapas
- Pazudis/atrasts
- Abonēšana
- "Staburaga" projektu raksti
- Kultūra