Staburags.lv ARHĪVS

No “Bildu ābices” līdz planšetdatoram

Līga Patmalniece

2014. gada 28. augusts 08:16

45
No “Bildu ābices” līdz planšetdatoram

Šonedēļ atzīmējam pirmās latviešu mācību grāmatas “Bildu ābice”, kas izdota tāltālajā 1787. gadā, autora Vecā Stendera 300. jubileju. Laiks, kad pirmās zināšanas, lasītmāka bija jāapgūst, pēc, mūslaiku acīm raugoties, pieticīgām bildītēm, kam pievienoti pamācoši  panti, jau sen ir aizmirsts. 21. gadsimts ir moderno tehnoloģiju uzplaukuma un attīstības laiks, virtuālās vides uzvaras gājiens. Jaunu ierīču iekļaušana mācību procesā ir neizbēgams un loģisks solis. Ir ļoti daudz priekšrocību, ko sniedz to izmantošana, un viena ļoti būtiska — iespēja ievērojami taupīt laiku.
“Lattelecom” veiktā aptauja liecina, ka ap 60% jauniešu mācību gadu nespēj iztēloties bez portatīvā datora, bezvadu interneta pieslēguma mācību iestādē (56%), viedtālruņa (38%) un tikai pēc tam bez jauna un stilīga apģērba (37%). Aptauja rāda, ka jaunieši akcentē datora vai planšetdatora nozīmi padziļinātas informācijas iegūšanā, sekmju uzraudzībā un saziņā ar skolasbiedriem.
Tāfele un krīts savu kādreizējo nozīmi zaudējuši — ar modernajām tehnoloģijām aprīkotas klases ir ne tikai Rīgā, arī Aiz­kraukles reģiona skolās bērni un skolotāji izmanto šīs iespējas. Iekārtojot šādas klases, dažkārt lielāks izaicinājums ir skolotājam, kuram jāspēj ne tikai kvalitatīvi sagatavoties mācību stundai, bet arī jāapgūst jaunas tehnoloģijas. Šo tehnoloģiju izmantošana dažādo mācību procesu un paplašina informācijas sasniedzamību klasēs, rada iespēju mācību procesa laikā lietot dažādus rīkus — sociālos tīklus, blogus, infografikas, digitālās kartes un citus, tā padarot vielas apgūšanu interesantāku.
Kā jebkurai lietai, arī šai ir trūkumi, un atšķiras arī viedokļi. Kāds skolēns, jautāts par moderno tehnoloģiju izmantošanu mācību procesā, raksta: “Skolēni necenšas pierakstīt tāfelē redzēto kladē, jo “ai, atradīšu internetā!”, bet rakstīšana, atkārtošana  pilnveido zināšanas. Tehnoloģijas palīdz mums atrast rezultātu, mēs pilnībā paļaujamies uz tām, paši nezinot risinājuma gaitu.”
Speciālisti uzskata, ka līdzās ieguvumiem un atvieglojumiem modernās tehnoloģijas apdraud jaunās paaudzes rakstītprasmi, atmiņu, valodas lietojumu un domāšanu kopsakarībās. Kā ikvienas lietas, arī tehnoloģiju gudra izmantošana var sniegt lielu labumu un atvieglot dzīvi, bet neprasmīga to lietošana — nodarīt ļaunumu.